Skjer

26.9.07. Støyproblemene på Selsbakk

Oversikt over Selsbakk og Romolslia arbeiderlags arbeid med å få redusert støyproblemene på Selsbakk

Selsbakk og Romolslia arbeiderlag har gjennom mange år arbeidet med støy- og trafikkproblemene på Selsbakk. Det er fremmet en rekke forslag i bystyret, formannskap og komiteer. Under følger en oversikt over hvordan det er arbeidet i ulike politiske organer. 

04.11.1999. FORSLAG I BYSTYRET

Sak: Forsøkslia, alternativ linjeføring av hovedvegen Damlia- Bjørndalen. Sak 0179/99.

Ole Kr. Lundereng (AP) foreslo: Bystyret ber  Rådmannen utrede de støy- og miljømessige konsekvensene  vegprosjektet "Forsøkslia" har også for bebyggelsen utenfor selve reguleringsområdet, med tanke på eventuelle skjermingstiltak. Dette gjelder spesielt bebyggelsen langs Osloveien fra Bjørndalen til Sluppen bro, hvor det i følge Statens Vegvesen fra før av  finnes til sammen 160 støyutsatte boliger (Støyberegninger 19.5.95: Opp til 79 dBA) 

VEDTAK: Forslaget ble enstemmig oversendt formannskap. 

KOMMENTARER: I Trondheims arealplan, som blant annet omhandler byens framtidige veinett, ligger veilenken ”Forsøkslia” inne. Dette er en vei som skal gå fra Byåsveien, gjennom Rydningen, Forsøket og ned til Bjørndalen. Selsbakk og Romolslia arbeiderlag har de siste årene arbeidet for at denne veien ikke skal bli en realitet. Statens veivesen har beregnet en trafikkmengde på ca 15 000 biler pr. døgn på veien. Den vil fungere som en tverrforbindelse gjennom tettbygde områder, og påføre bydelen stor belastning med støy og luftforurensning. 

Mesteparten av trafikken på ”Forsøkslia” vil gå videre mot Sluppen bro. For de som bor på Selsbakk vil dette bety enda mer støy og støv enn det man allerede har som nærmeste nabo til E6. Forprosjektet som bystyret her behandlet dreide seg om å endre noe på selve  linjeføringen av veien i forhold til det som fra før av var planlagt. 

28.09.2000. FORSLAG OG MERKNAD I BYSTYRET

Sak: "Strategier for en langsiktig byutvikling fram mot 2030, Kommuneplanens arealdel 1999. Sak 0149/00".

Ole Kristian Lundereng (Ap) fremmet følgende forslag (tillegg til innstillingen) og merknad:

1. Kommuneplanens arealdel må sikre at også sentralt beliggende tomter og grøntområder blir tatt vare på og tilrettelegges for lek og rekreasjon. Planen må også foreslå nye turdrag og grønne korridorer som gir flest mulig boområder tilgang til marka uten bruk av bil.

2. Støy og forurensning er miljøproblemer som bidrar til å senke folks livskvalitet, og fører til dårligere helsetilstand. Støy vil kunne bli et økende problem når man satser på større funksjonsblanding og integrering av boliger, arbeidsplasser og næringsvirksomhet. Kommuneplanens arealdel må inneholde forslag til konkrete tiltak som reduserer støyproblemene for de mest utsatte boligområdene i byen.

Merknad: Trondheim lider under mangelen på en miljøvennlig og god øst-vest forbindelse. Bystyret ber om at den tidligere planlagte Byåsforbindelsen, fra Munkvold til E6 ved Tempe/Sluppen vurderes på nytt i det videre arbeidet med kommuneplanens arealdel.

VEDTAK: Ole Kristian Lunderengs forslag pkt. 1 fikk 40 stemmer (26Ap,1By,1Grø,1PP,3RV,8SV) og falt. Ole Kristian Lunderengs forslag pkt. 2 fikk 41 stemmer (26Ap,1By,1Kr.f,1Grø,1PP,3RV,8SV)  og falt. Alle partier sluttet seg til merknaden.

KOMMENTARER: Det var en meget viktig sak Bystyret her behandlet. Det dreide seg om hvordan byen fysisk skulle utvikle seg de neste 10 årene. Selsbakk og Romolslia arbeiderlags representant i bystyret fremmet flere konkrete forslag da saken ble behandlet. Blant annet disse to.  Både forslaget om flere grøntdrag og om støy ble dessverre nedstemt av partiene på høyresiden. 

Merknaden om å vurdere den såkalte Byåsforbindelsen på nytt fikk imidlertid tilslutning fra alle partiener. Byåsforbindelsen er en tidligere planlagt tunell fra Munkvold ned til Sluppen, over en ny Sluppen bro og inn på E6 ved Postterminalen. Den ville ha løst et av Trondheims største trafikkproblemer. Nemlig mangelen på en god øst/vest-forbindelse. Byåsen er Trondheims største bydel med mer enn 25 000 innbyggere. Disse har bare to alternativer nå de skal østover eller nordover. Enten ned Bøckmannsveien til Stavne og videre over Sluppen bro og inn på E6. Eller ned Byåsveien og gjennom sentrum. Både sentrum og Sluppenområdet har mer enn stor nok trafikkbelastning fra før.

21.03.2001.FORSLAG I BYSTYRET

Sak: "Reguleringsplan, Hallset Søndre, felt d og e. Sak 0003/01".

Ole Kristian Lundereng (Ap) fremmet følgende forslag: Reguleringsbestemmelsenes pkt. 0.2 (støytiltak) endres til: "Før tillatelse til bygging gis skal Bygningsrådet forelegges beregninger av støybelastning på omsøkte boliger. Eventuelle forslag til støyskjerming skal framkomme av søknad."

VEDTAK: Lunderengs forslag ble vedtatt mot 37 stemmer (27H, 7FRP, 3KRF). Innstillingen med endring ble enstemmig vedtatt.

KOMMENTARER: Dette er et helt nytt boligområde som ligger nedenfor Hallset i den såkalte Selsbakklia. Området er svært eksponert for støy fra E6 (Okstadbakken). Støyberegninger her ville også sagt mye om støyen eller i bydelen. Forslagsstilleren reagerte på at det ble tillatt bygging uten at støyberegninger var forelagt bygningsrådet, og fikk med seg bystyret på en endring av reguleringsbestemmelsene.

31.01.2002. KORTSPØRSMÅL TIL ORDFØREREN I BYSTYRET

Ole Kr. Lundereng (Ap) stilte følgende spørsmål: 

I følge statens vegvesen finnes 160 støyutsatte boliger vest for E6 langs Okstadbakken. Vegvesenets egne støyberegninger av 19.5.1995 (fw a/s, o.nr. 066457) viser boliger som må tåle trafikkstøy fra hovedveiene i området på opp mot 80 dba (max). man bryter de krav til maksimalstøy som retningslinjene fastsetter. På et folkemøte på Selsbakk 7.november 1996 sa Anne Skolmli fra Statens Vegvesen at skjerming langs begge sider av E6 er planlagt ferdigstilt i 1998. Arbeidet er enda ikke påbegynt. Dette er landsdelens mest trafikkerte strekning. Trafikkstøyen har blitt et helseproblem spesielt for de som bor på Selsbakk. Hva vil ordføreren gjøre for at Statens Vegvesen skal iverksette planlagte skjermingstiltak også langs vestsiden av E6 i Okstadbakken ?

Svar fra ordfører ved kommunaldirektør Magnus H. Westerberg:

Det vises til kortspørsmål fra Ole Kr. Lundereng. Områdene på Selsbakk, er i likhet med områdene øst for E6, utsatt for en del støy fra E6. I henhold til beregninger gjort av Statens vegvesen i 2001, er det hus med støynivå mellom 65 og 70 dBA utendørs. Dette medfører innendørs støynivå opp mot 40 dBA. Vi har stor forståelse for at støynivået føles plagsomt. I handlingsplan for trafikkstøy fra 1994 (BU 94/13) var det prioritert støyskjerm på begge sider av vegen på denne strekningen, og tiltak var planlagt gjennomført for KSM-midler i Trondheimspakken. Senere ble det innført forskrift til forurensningsloven som sier at det skal iverksettes støyskjermingstiltak for alle boliger med innendørs støynivå over 42 dBA innen 2005. Statens vegvesen har foretatt registrering av støysituasjonen i hele trondheimsområdet, inkludert Selsbakk. Totalt ble det registrert 180 boenheter med innendørs støynivå over 42 dBA, men ingen i disse områdene. De fleste boenhetene som ligger over kravene ligger tett ved høytrafikkerte veger som Elgeseter gate, Innherredsvegen og E& på Tillermyra.

Registreringen førte til et investeringsbehov på ca. 30 millioner kroner for å innfri kravene i forskriften. Med de tilgjengelige midlene innenfor KSM i Trondheimspakken gis ikke rom for å gjennomføre andre tiltak enn de som ligger over kravene fram til 2005. For perioden etter 2005, når kravene i henhold til planen er ivaretatt, forutsetter vi at det tas opp til vurdering å gjennomføre de tidligere planlagte tiltakene i handlingsplanen.”

Svarreplikk fra Ole Kristian Lundereng:

ORDFØRER, jeg står her med forskriften i hånda. Den er for øvrig lagt ut på Trondheim kommunes egne internettsider. Jeg siterer: ”Retningslinjene har som utgangspunkt at døgnekvivalent støynivå utenfor fasade ikke skal overskride 55 – 60 dBA, og at maksimalt støynivå på natta ikke skal overskride 70 – 80 dBA.” 

Jeg står også her med vegvesenets egne beregninger fra 1995. Taletiden tillater ikke at jeg leser opp støynivået for alle utsatte boliger, men det er en hel rekke boliger som må tåle støy langt utover det som forskriften har satt som øvre grense. Jeg håper at dette problemet blir tatt mer alvorlig enn det som kommunaldirektørens svar kan tyde på.”

27.03.2003. FORSLAG I KOMITE OG BYSTYRE

Sak: "Kommuneplanens arealdel, 2001-2012, sluttbehandling. sak 0022/03".

1. Ole Kr. Lundereng (Ap) foreslo under Byutviklingskomitéens behandling av arealplanen at foreslått veglenke fra Saupstadringen til Bjørndalen skulle tas ut av arealplanen.  

VEDTAK: Forslaget ble enstemmig vedtatt. Veglenken ble tatt ut av innstillingen til bystyret.

2. Ole Kr. Lundereng (Ap) foreslo under Byutviklingskomitéens behandling følgende formulering i innstillingen til bystyret: ”Rådmannen bes utrede mulighetene for bygging av øst/vest-forbindelsen merket L i beskrivelsen. (Miljøtunnel fra Byåsen til Sluppen).” 

VEDTAK: Forslaget ble vedtatt både av komitéen og bystyret.

3. Rita Ottervik (Ap) fremmet følgende forslag: Veglenken Forsøkslia nedre del (merket med H i bilag til arealplanen) tas ut av kommuneplanens arealdel. Vedtak: Forslaget fikk 28 stemmer (26Ap,1PP,1MDG) og falt.

KOMMENTARER: 

Punkt 1: I arealplanen var det foreslått å lage en ny vei fra Saupstadringen ned til Bjørndalen. Selsbakk og Romolslia arbeiderlags representant i bystyret fremmet forslag om å ta denne veien ut av planen, og fikk flertall for dette i bystyret. Vegen ville ha kanalisert enda mer trafikk ned gjennom Bjørndalen forbi Selsbakk og til en allerede overbelastet Sluppen bro. Dessuten har Saupstad allerede meget gode vegforbindelser i alle retninger. 

Punkt 2: Nok en gang får Arbeiderpartiet vedtatt at den såkalte Byåsforbindelsen (miljøtunell fra Munkvold til Sluppen og inn på E6 ved Postterminalen) skal utredes. 

Punkt 3: Bystyrets flertall støtter ikke Arbeiderpartiets forslag om å ta veglenken Forsøkslia (fra Byåsveien, gjennom Rydningen og Forsøket, ned til Bjørndalen) ut av planene for byens framtidige vegsystem. SV og partiene på høyresiden stemte imot. Slik Selsbakk og Romolslia arbeiderlag ser det vil denne veiforbindelsen påføre hele bydelen store miljømessige ulemper med økt forurensing og støy.

Pr. 1.1.2024 er situasjonen at denne veiforbindelsen ikke lenger er aktuell. Den er ute av alle planer.  

25.8.2005. KORTSPØRSMÅL TIL ORDFØREREN I BYSTYRET

Ole Kr. Lundereng (Ap) stilte følgende spørsmål vedr. ny øst/vest-forbindelse fra Byåsen til Sluppen:

"Ordfører. Rett før bystyret tok sommerferie kunne vi lese i Adresseavisen (21.6.2005) at næringslivet i Trondheim har nedsatt en komité som arbeider for å få løst de største trafikkproblemene i byen. Gruppen som har sitt utspring fra Næringsforeningen ser bla. på mulighetene for å framskynde utbyggingen av Sluppen bru, utbedringen av Osloveien og bygging av tunell opp til Byåsen. 

I 2000 vedtok  bystyret følgende merknad i forbindelse med saken ”Strategier for en langsiktig byutvikling”: 

”Trondheim lider under mangelen på en miljøvennlig og god østvest-forbindelse. Bystyret ber om at den tidligere planlagte Byåsforbindelsen fra Munkvold til E6 ved Tempe/Sluppen vurderes på nytt i det videre arbeidet med kommuneplanens arealdel.” 

I saken ”Strategisk areal- og transportanalyse”, som bystyret behandlet i forbindelse med Nasjonal Transportplan, ble det pekt spesielt på denne tunnelens betydning. I analysen heter det i tillegg : 

” Kommuneplanens arealdel, som behandles høsten 2002, har reservert plass for de veglenkene som det i dag synes aktuelt å få realisert på sikt. Det er særlig forbindelseslinjene øst/vest mellom Byåsen-siden og østre bydeler som er av strategisk betydning.” 

Vegforbindelsen ble senere innarbeidet i kommuneplanens arealdel og vedtatt av bystyret som en del av det framtidige vegsystemet i Trondheim. 

Når og i hvilke form kan bystyret forvente at spørsmålet om en øst/vest-forbindelen i Trondheim blir ytterligere belyst ?  Vil saken være en del av kommende transportplan ?"

Svar på kortsspørsmål fra kommunaldirektør Håkon Grimstad:

"Behovet for Øst-vestforbindelsen er vurdert i tidligere planarbeid og - som spørsmålet sier - også vedtatt av bystyret i forbindelse med kommuneplanens arealdel. Forbindelsen anses derfor som tilstrekkelig forankret i planer og vedtak tilsvarende Transportplanens plannivå. Forbindelsen er dermed en del av det framtidige kommunale vegnettet i Trondheim som vil bli tema i Transportplanen.

Planperioden for Transportplanen er 2005-15. Sammen med planen utarbeides det et 4-årig handlingsprogram. Her vil Øst-vestforbindelsen vurderes sammen med andre aktuelle kommunale investeringsprosjekter innenfor transportområdet. Kostnadene må i utgangspunktet dekkes innenfor kommunens investeringsrammer, eventuelt supplert med trafikantbetaling. Investeringsrammene til veg må dermed økes betydelig fra dagens nivå, og med grunnlag i investeringsbudsjettet vil videre planlegging og prosjektering være neste steg. 

I Transportplanen og handlingsprogrammet vil realiseringen av Øst-vestforbindelsen sees i sammenheng med oppgradering og forlengelse/åpning av Forsøkslia mellom Bjørndalen og Byåvegen. Forsøkslia vil til tross for disse tiltakene ikke kunne erstatte en eventuell Øst-vestforbindelse som hovedforbindelse mellom Byåsen og Sluppen.  Åpning av Forsøkslia før Øst-vestforbindelsen er realisert vil kunne føre til for høye trafikktall med store konsekvenser for boområdene Forsøkslia går gjennom. Teknisk løsning for forbindelsen har sterk sammenheng med ombyggingen av Oslovegen og ny Sluppen bru. 

Statens vegvesen starter reguleringsprosess og arbeidet med konsekvensutredning for Oslovegen denne høsten. Hvis investerings- og planmidler til Øst-vestforbindelsen blir prioritert fram i kommunens investeringsbudsjett kan planlegging og prosjektering i stor grad samordnes med Statens vegvesen og deres prosjektering av Oslovegen.

KOMMENTARER: 

Selsbakk og Romolslia arbeiderlag vurderTE kommunaldirektørens svar svært positivt. Etter at den opprinnelige planen for denne vegløsningen hadde ligget i en skuff i mange år, var det ting som tydet på at planen igjen kunne tas fram. Det springende punktet var imidlertid finansiering. Staten krevde generelt en betydelig grad av lokal finansiering hvis de skulle bidra økonomisk til vegbygging. Lokal finansiering betyr bompenger eller andre former for trafikantbetaling. Det var stor motstand mot dette i befolkningen. Spørsmålet var om de politiske partiene turde å ta belastningen med å foreslå enda mer bompengefinansiering. Mye tydet imidlertid på at uten en eller annen form for trafikantbetaling ville ingen nye veger bli bygget. Heller ikke Byåsforbindelsen, og sannsynligvis ikke noen ny Sluppen bro.

Pr. 1.1.2024 er situasjonen at bygging av ny Sluppen bru (Nydalsbrua) er ferdigstilt og at det er vedtatt å bygge Byåsentunnelen. Tunnelen ligger inne i Miljøpakkens handlingsprogram. Den er imidlertid ikke finansiert. Det vil si at det enda ikke er avsatt penger til å starte byggingen. Det er fortsatt uvisst når byggingen starter.

FRA MØTER I BYSTYRETS BYUTVIKLINGSKOMITE:

11.05.2000. Ole Kristian Lundereng (Ap) etterlyste status for saken om Forsøkslia på Selsbakk, behandlet i bystyret 04.11. 1999 ( rapportering/undersøkelse av støy og miljøforurensning i bydelen.)

Svar ble gitt i form av notat fra Arnfinn Stabursvik  17.8.2000. Kortversjon: 

Slik vi ser det i dag er det lite sannsynlig at ny veg i Forsøkslia kan realiseres før 2011. Vi har derfor ikke prioritert å utrede dette prosjektet videre, men konsentrere oss om mer nærliggende oppgaver. Gjennomføring av Forsøkslia vil medføre betydelig avlastning av Bøckmannsveien og Osloveien mellom Bøckmannsveien og Sluppen bro, og en tilsvarende økning i Osloveien mellom Bjørndalen og Sluppen bro. Dette vil endre støybelastningen på de aktuelle strekninger. Hensyntatt til antall støyutsatte boliger vil en totalt få en forbedring, men dette er selvsagt til liten trøst for dem som får sin situasjon forværret. Det kan være aktuelt med tiltak her, uavhengig av gjennomføringen av Forsøkslia.”

KOMMENTARER: Vegforbindelsen gjennom Forsøkslia ble etter hvert tatt ut av alle planer og blir ikke bygd

5.4.24

FRA MØTER I FORMANNSKAPET:

20.04.2004. Spørsmål fra Aase S. Hovland (Ap):

" Sentrale myndigheter arbeider nå med nye retningslinjer for arealbruk i støyutsatte områder. Det arbeides også med ny forskrift om grenseverdier for støy. Forslag til nye retningslinjer ble sendt på høring 6.februar 2004. Høringsfristen er satt til 14. mai 2004. De nye retningslinjene, og kommende forskrift, vil ha stor betydning for kommunens arealplanlegging. Retningslinjene skal forenkle dagens kompliserte regelverk, og bidra til at støyhensyn får større vekt i den overordnede planleggingen. Det anbefales blant annet- aktivt bruk av støysonekart i kommuneplanens arealdel med tilhørende bestemmelser, 

- innføring av gule og røde støysoner som virkemiddel i arealplanleggingen, 

- utarbeidelse av kommunedekkende støykart, 

- mer offentliggjøring av dokumentasjon,- mer informasjon og medvirkning fra berørte parter når det gjelder støyplager og tiltak mot støy.

SPØRSMÅL:

1. Vil Trondheim kommunes høringsuttalelse blir forelagt formannskapet ?

2. Hvilke følger bør de nye retningslinjene få for arealplanleggingen i Trondheim ?

3. Hvordan vil de nye retningslinjene, som sannsynligvis vil gjelde fra høsten av, bli fulgt opp av rådmannen ? Er det foreksempel aktuelt å supplere kommuneplanens arealdelen med egne temakart om støy ? "

Skriftlig svar fra Arnt Ove Okstad (direktør) og Torbjørn Bratt (miljødirektør) 04.05.04:

"Trondheim kommunes høringsuttalelse ang. forslag til nye retningslinjer for arealbruk i støyutsatte områder vil bli gitt en administrativ behandling. Det er vanskelig å få til en politisk behandling av saken før høringstidsfristen 14. mai. Formannskapet vil få høringsuttalelsen til orientering på første møte etter fristen. Det er en stor utfordring i å ivareta kommunens utbyggingsstrategi (fortetting) samtidig som de nye retningslinjene skal overholdes. 

Retningslinjene er en opprydding og forenkling av gamle retningslinjer. Som en følge av dette vil det bli enklere å forebygge støyproblemer allerede på planstadiet. De nye retningslinjene vil bli implementert i nye arealplaner ved hjelp av bestemmelser og støysonekart.  Retningslinjene legger opp til at alle eiere av støykilder skal beregne støy fra egen kilde og oversende støysonekart til kommunene slik at de kan innarbeides i arealplaner og byggesaksbehandling.  

Rådmannen vil følge opp de nye retningslinjene ved å utarbeide støysonekart. Retningslinjene må sannsynligvis fremstilles som egne temakart som et tillegg til kommuneplanens arealdel. Det vil også bli vurdert om det skal lages lokale bestemmelser for støy. Dersom dette ikke gjøres må retningslinjene behandles spesielt i alle reguleringsplaner." 

OVERSIKT OVER GJENNOMFØRTE TILTAK I KRONOLOGISK REKKEFØLGE

05.08.98. Anmodning om trafikktelling.Til kommunen, Byplankontoret

05.08.98. Krav om bygging av støyskjerm.Til Statens vegvesen.

26.08.98. Svar på anmodning om trafikktelling. Trafikk- og ulykk.stat. mottas. Fra kommunen, Byplankontoret.

04.11.99. Støy- og miljø på Selsbakk tas opp i Bystyret. Vedtak: Saken skal utredes.

28.09.00. Bystyret: Forslag om å utrede ny vei i tunell fra Byåsen til Sluppen for å fjerne gjennomgangstrafikk bla. på Selsbakk. Vedtak: Enstemmig tilslutning.

30.01.02. Innslag i TV-Trøndelag om støyproblemene på Selsbakk. I forb. med kortspørsmål i bystyret.

31.01.02. Bystyret: Kortspørsmål om støyproblemene på Selsbakk. Ordfører svarer at situasjonen er tilfredsstillende.

27.03.03. Bystyrets byutviklingskomité: Forslag om å skrinlegge planlagt vei fra Saupstad til Bjørnadalen. Vedtak: Enstemig tilslutning.

27.03.03. Bystyret: Forslag om å skrinlegge planlagt vei (Forsøkslia) fra Byåsveien via Rydningen / Forsøket til Bjørndalen . Vedtak: Forslaget falt mot 28 stemmer.

xx.xx.xx. Anmodning om ajoure støyberegninger. Til Statens vegvesen.

04.04.03. Kart- og tabell med støyresultater mottas. Fra Statens vegvesen.

04.03.04. Åpent møte i Folkets Hus om trafikk, støy, bygging  mm. 20 deltakere.

15.04.04. Innslag i TV- Trøndelag om støyproblemene på Selsbakk. I forb. med nye støyforskrifter.

25.08.05. Kortspørsmål i bystyret om Byåsforbindelsen. Svar tyder på at veien igjen vurderes som aktuell.

RESULTAT: 

Etter 2005 ble kravet om bygging av støyskjerm langs E6 i Okstadbakken løftet inn i Miljøpakkens handlingsprogram. Men det tok enda mange år før kravet ble imøtekommet. Støyskjermen sto ferdig i 2015. Om lag 300 boliger på Selsbakk, Hallset og Leirfossen fikk redusert utendørs støynivå til under 60 dB.

Byåstunnelen er også tatt inn i Miljøpakkens handlingsprogram og er vedtatt av både bystyret, fylkestinget og Stortinget. Den er imidlertid ikke finansiert enda, så det er usikkert når den kan stå ferdig.

De to veprosjektene fra Saupstad ned til Bjørndalen til Sluppen og gjennom Forsøkslia fra Byåsveien ned til Bjørndalen og Sluppen er ute av alle gjeldende planer og vil ikke bli realisert. Det er en stor seier for oss på Selsbakk og Romolslia. Begge disse veiene ville ha ført til betydelig mer biltrafikk gjennom vår bydel og gitt spesielt husene langs Osloveien mye mer støy, støv og forurensing.

2.4.24

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 26.9.07. Støyproblemene på Selsbakk?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?


Eller se andre måter å engasjere seg

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker