11.8.2014. Sluppen-prosjektet. Ny bru mm.

Høringsuttalelse fra Selsbakk og Romolslia arbeiderlag til reguleringsplanen

HØRINGSUTTALELSE

Vi viser til korrespondanse med Terje Ø. Simonsen hos dere (Statens Vegvesen) 6.8.2014 vedr. Planprogram for Rv 706 Sluppen, og ønsker å komme med følgende høringsuttalelse:

  1. Vi er svært tilfreds med at det nå planlegges nye veiløsninger på Sluppen, men ny Sluppen bro og med tunell til Byåsen som hovedelementer. Vi har i mange år vært spesielt opptatt av dette, og spesielt at den nye tunellen skal bygges. Trondheim mangler en effektiv øst/vest-forbindelse som trafikkmessig kan knytte byens største bydel, Byåsen, til hovedveisystemet i og rundt Trondheim. I tillegg tror vi at dette vil avlaste vårt boligområde på Selsbakk, og andre tettbygde boligområder på Byåsen, for gjennomgangstrafikk. Den nye tunellen vil også være en betydelig styrke for kollektivtrafikken. Vi ber innstendig om at tunellen blir realisert og ikke tas ut av Miljøpakken og/eller skyves ytterligere ut i tid.

  1. Planprogrammet viser en løsning der den sørgående trafikken ut av Trondheim, som går over Nordre avlastningsvei og Stavne, skal fortsette langs Osloveien forbi Selsbakk, opp den gamle og bratte Okstadbakken, og ledes inn på E6 ved Kroppanmarka. Det samme gjelder den relativt store trafikken som etter hvert vil komme fra Byåsen gjennom den nye tunellen, og som skal ut av Trondheim mot sør. Det framstår som merkelig at man ikke foreslår å lede mest mulig av trafikken inn på hovedveisystemet og E6 ved Sluppen når man først skal bygge et stort nytt veisystem her. Den løsningen som foreslås er også svært negativ for syklistene som har sin hovedferdsel mellom sør og nord i Trondheim langs Osloveien. 

Begrunnelse:

Den foreslåtte løsningen påvirker boområdene sør for Sluppen på en negativ måte. Den vil gi mer trafikk og flere tyngre kjøretøy som gir uakseptabel støy og forurensning i vårt nærområde. Beboerne på Selsbakk er svært tilfreds med at det nå skal bygges støyskjerm langs E6. Dette er noe vi har krevd i mange år, og arbeidet mye med. Nå gjør Miljøpakken det mulig å få realisert disse planene. Det er veldig bra, og vi ønsker å gi både politikere og administrasjon honnør for dette. Effekten av et slikt tiltak vil imidlertid bli betydelig redusert ved at mye av biltrafikken generelt, og tungtrafikken spesielt, skal gå via Osloveien og ledes inn på E6 i Okstadbakken rett før Tonstadkrysset. Vi viser til uttalelser fra Miljøpakken i Adresseavisa i sommer, der det blir understreket at støyen fra Osloveien er et like stort problem for mange i vårt område. Den gamle Okstadbakken er bratt og vi erfarer at spesielt tunge kjøretøyer akselerer kraftig langs Osloveien for ikke å miste for mye fart opp bakken. Dette bidrar til økt støy, eksos og trafikkfare. 

Rent trafikkteknisk er det et problem at de tunge kjøretøyene nærmest ”kryper” inn på E6 i Okstadbakken. I tillegg kommer at tyngre kjøretøy som ligger på krabbegir opp den gamle Okstadbakken kommer inn på E6 helt til høyre. Disse må så krysse over til kjørefeltene til venstre for å komme videre sørover, og må gjøre dette i løpet av meget kort tid. Dette er lite gunstig sett fra et trafikksikkerhetsperspektiv. 

Hvis man velger en løsning der mest mulig av den sørgående trafikken ut av Trondheim ledes inn på hovedveisystemet allerede ved Sluppen, og på denne måten kommer inn på veier som er bygd for store trafikkmengder, så kan man etter vår mening sannere påkjøringen til E6 i Okstadbakken. Sannsynligvis slipper man også å bygge støyskjerming langs Osloveien. Dette er en fornuftig løsning, både av miljøhensyn og ikke minst av trafikksikkerhetshensyn. 

Trondheim er i ferd med å få et meget godt gang- og sykkelveinett. Blant annet er det investert mye i sykkelveien langs Bjørndalen og mellom Tiller og Trondheim sentrum. Disse sykkelveiene går langs den gamle Okstadbakken og langs Osloveien. Dette er ikke forenlig med den foreslåtte løsningen som skisseres i planprogrammet.  Krysningen ved Selsbakk bussholdeplass er spesielt utfordrende. Her møtes busspassasjerer, andre gående, syklister fra Bjørndalen, syklister som kommer fra Kroppanmarka, Tonstad og Tiller samt biltrafikk på et trangt og utsatt område. Derfor er det svært viktig at man ikke velger løsninger som vil øke trafikken i dette området. Det bør uansett bygges gangbru eller i det minste etableres lysregulering ved Selsbakk bussholdeplass.

Vi vil også påpeke at med den foreslåtte løsningen har man ingen alternativer til sørgående trafikk fra Stavne, dersom Osloveien mellom Sluppen og Kroppan blir blokkert av en ulykke eller f. eks. veiarbeid i området. 

Vi ber om at våre innspill blir tatt med i den videre prosessen. Vi er også kjent med at Selsbakk Velforening har sendt inn en høringsuttalelse, og slutter oss til denne.

RESULTAT:

Det arbeidet som både Selsbakk og Romolslia arbeiderlag og Selsbakk Velforening la ned i forbindelse med dette prosjektet resulterte i at det ble etablert en påkjøringsrampe ved Sluppen, slik begge foreningene og et flertall av innbyggerne ønsket. Gjennom aktivt påvirkningsarbeid fikk man politikerne med på at dette var den beste løsningen.

4.4.24

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 11.8.2014. Sluppen-prosjektet. Ny bru mm.?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?


Eller se andre måter å engasjere seg

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker