Ny påkjøringsrampe ved Sluppen

21.1.15. Sluppenprosjektet. Ny bru mm.

Alternativ påkjøringsrampe. Forslag fra Selsbakk og Rom. arbeiderlag, vedtatt på årsmøte i Trondheim Ap

30. sept. 2014 vedtok bygningsrådet følgende forslag enstemmig;

”Det forutsettes at det vil bli gjort en nærmere vurdering av alternativ påkjøring til E6 i sydlig retning, øst for ny Sluppen bru.” Forslaget ble fremmet av partiene H, Ap, FrP, SV, V, KrF.”

Forslaget ble fremmet i forbindelse med behandlingen av saken ”Detaljregulering av Rv 706 Sluppen – Sivert Dahlens veg, fastsetting av planprogram”.

Årsmøtet i Trondheim Arbeiderparti støtter det vedtatte forslaget og ber om at bystyregruppen aktivt følger opp vedtaket og sørger for at dette blir effektuert.

BEGRUNNELSE.

Saken handler om bygging av ny Sluppen bru og tilhørende veisystemer på begge sidene av den nye brua. I planprogrammet foreslås at alle trafikk som kommer nordfra over Nordre avlastingsvei og Stavne fortsatt skal kjøre Osloveien forbi Selsbakk og opp den gamle Okstadbakken før den ledes inn på E6. Det mest fornuftige vil være å etablere en påkjøringsrampe til E6 i forbindelse med det nye veisystemet som allikevel skal bygges på Tempe i forbindelse med ny Sluppen bru. Dette vil være best også for trafikken som kommer ut av en framtidig Byåsentunell. Den kan da ledes over ny Sluppen bru og rett inn på E6 ved Tempe/Sluppen.

Selsbakk og Romolslia arbeiderlag vil på det sterkeste fraråde en økning av trafikken over Osloveien både av miljømessige og trafikksikkerhetsmessige årsaker. Det vil også redusere betydningen av den nye støyskjermen langs Okstadbakken. For svært mange beboere på Selsbakk er allerede trafikkstøy fra Osloveien et større problem enn støy fra E6.

Osloveien er også en del av den såkalte Heimdalsruten for gående og syklende. I dag finnes det flere farlige punkter på denne ruten ved Selsbakk, med krysninger av sterkt trafikkert vei. Også av hensyn til en framtidig trygg og attraktiv gang- og sykketrase bør trafikken langs Osloveien heller reduseres enn økes.

RESULTAT:

Arbeiderpartiets bystyregruppe arbeidet aktivt for å få på plass en påkjøringsrampe ved Sluppen slik Selsbakk og Romolslia arbeiderlag foreslo. Påkjøringsrampa ble bygd slik arbeiderlaget foreslo, altså ved Sluppen rett etter Kroppan bru. Dette resulterte i mindre trafikk langs Osloveien, spesielt tungtrafikk, og dermed mindre støy og støv på Selsbakk. Det bidro også til bedre trafikksikkerhet langs Osloveien og ved Sluppen.

2.4.24

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 21.1.15. Sluppenprosjektet. Ny bru mm.?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker