3.12.18. Attraktive bydeler

Selsbakk og Romolslia arbeiderlags forslag, innsendt til Trondheim Ap´s programarbeid

De aller fleste innbyggerne i Trondheim bor i bydeler utenfor sentrum. Her deltar de i lokale organisasjoner og foreninger, og her går barna i barnehager og skoler. Mange er aktive brukere av kulturskoletilbudet lokalt eller de går på ungdomsklubben eller biblioteket. Andre bruker idrettsanlegg, haller og forsamlingshus eller benytter seg av turstier og grøntområder i bydelen.

Dette bidrar til at mange får en sterk tilknytning til sin bydel. I mange tilfeller er bydelen en del av den enkeltes identitet. Andre kan ha en løsere tilknytning. Uansett skal alle oppleve at deres bydel er trygg og attraktiv, og at den har et godt bomiljø, gode boliger og velfungerende infrastruktur.

Arbeiderpartiet ønsker at alle skal ha reelle muligheter til å påvirke beslutninger som angår dem selv eller den bydelen de bor i. De skal bli hørt. Derfor skal det etableres gode medvirkningsprosesser når bydelene utvikles, og det skal åpnes for mobiliserende prosesser med innbyggere og relevante aktører både i frivillig, privat og offentlig sektor når prosjekter og tiltak utvikles og gjennomføres. Dette vil gi bedre løsninger og befolkningen får økt eierskap og tilhørighet til sin egen bydel.

Dette vil også gi beslutningene større legitimitet.

Arbeiderpartiet vil arbeide for bedre samhandling og samordning på tvers av fag og sektorer i bydelene. Fysiske, sosiale og kulturelle forhold må i større grad ses i sammenheng fordi de gjensidig påvirker hverandre. Menneskene lever ikke sine liv i sektorer. Derfor må vi planlegge mer helhetlig til beste for den enkelte bydel.

Arbeiderpartiet vil utarbeide tydelige strategier og prinsipper for hvordan bydelene i Trondheim skal utvikles. Noe av det viktigste er å etablere gode møteplasser som er tilgjengelige uavhengig av folks funksjonsnivå. I tråd med kommunens byutviklingsstrategi må det i tillegg utvikles funksjonelle bydelssenter med et godt servicetilbud. Det skal også være gode muligheter for fysiske og sosiale aktiviteter i bydelene. I tillegg vil Arbeiderpartiet ha bydeler med en mangfoldig boligsammensetning og bolig- og bygningskvaliteten skal være høy. Arbeiderpartiet ønsker også en utvikling av bydelene som gir lavest mulig miljøbelastninger, og som bidrar til minst mulig støy, støv- og trafikkutfordringer for beboerne. Dette er spesielt viktig i et folkehelseperspektiv.

Det skal utarbeides en langsiktig plan for dette arbeidet.

Utvikling av attraktive og trygge bydeler skal være et av Trondheim Arbeiderpartis hovedløfter ved neste års valg og valgkamp.

RESULTAT:

Store deler av forslaget ble tatt inn i Trondheim Ap´s program for perioden 2019-2023, og dannet dermed grunnlaget for Arbeiderpartiets arbeid i bystyret på dette området.

2.4.24

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 3.12.18. Attraktive bydeler?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker