Rød linje: Her må man gå for å komme til turstien langs Nidelva, hvis brua rives.
Blå linje: Her kan man gå hvis brua beholdes

14.3.24. Nei til riving av den gamle brua over Leirelva

Uttalelse innsendt til Arbeiderpartiets medlemmer i Trondheim formannskap

“Selsbakk og Romolslia arbeiderlag har registrert at den gamle bilbrua over Leirelva, ved elvas utløp,skal rives. Denne brua var tidligere en del av avkjøringsrampen fra E6 ned til Osloveien.

Vi vil anmode kommunen og Statens Vegvesen om å ikke rive brua, men heller knytte den til turveien sørvest for Nidelva. Hvis brua rives må turgåere og syklister som ønsker å benytte turveien på denne siden av Nidelva ta seg opp på den nye rundkjøringa under Kroppan bru for å komme seg ned til Nidelvas sørvestlige side. Rundkjøringa og tilhørende veisystem har ikke fortau, så dette vil være en sikkerhetsrisiko og medføre betydelig ulempe for turgåere og syklister.

Vi mener også at dette vil være i strid med den gåstrategien som ble vedtatt allerede i 2016. Gåstrategien er en del av Miljøpakken og målet er at “flere går, sykler og reiser kollektivt i stedet for å kjøre bil”. Både i et miljøperspektiv og i et folkehelseperspektiv framstår riving av denne brua som merkelig. Illustrasjoner og plakater som er satt opp ved Sluppen- og Nydalen viser brua som en del avdet ferdige prosjektet. Alle som bor i denne delen av byen, og som er hyppige brukere av elvekorridoren, har tatt for gitt at tilgangen til turstiene vil bli gjenåpnet når prosjektet er ferdigstilt.

Vi er kjent med argumentene om at fjerning av brua er et avbøtende tiltak for de uheldigekonsekvenser hele veiprosjektet har for naturverdier og fisk i og langs Leirelva. Vi vil peke på atdenne brua har eksistert i mange tiår. Det har vært biltrafikk over brua i like mange år. Det har også vært betydelig biltrafikk på Osloveien som går langs Leirelva i dette området. Biltrafikken på brua er nå fjernet og vesentlig redusert langs Osloveien som følge av prosjektet. Dette er avbøtende i seg selv.

De siste årene har Leirelva dessuten blitt restaurert og vitalisert med hensyn til naturmangfold og fisk. Det er lagt gytesand i elva og elvekorridoren er revegetisert. Fisk i store mengder går helt opp til fossen ved Selsbakk fabrikker. I oktober 2021 var Miljø- og Næringskomiteen på befaring her og kunne med selvsyn registrere det store omfanget av fisk og annet liv i og langs elva. Det er vanskelig åforstå at brua plutselig skal være en trussel mot naturmangfoldet, når den endres fra bilbru tilgangbru, og når vegprosjektet i tillegg har redusert biltrafikken på Osloveien.

Bystyret må etter vår mening be Statens Vegvesen sende ny søknad om dispensasjon fra rekkefølgekravene i detaljplanen for prosjektet ved Sluppen og Nydalen”

RESULTAT:

Formannskapet vedtok i februar 2024 å be kommunedirektøren oppfordre Statens Vegvesen til å sende en ny søknad om dispensasjon fra rekkefølgekravet om at brua skal rives. Det betyr at broa ikke blir revet. SV, R og MDG stemte for å rive brua.

2.4.24

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 14.3.24. Nei til riving av den gamle brua over Leirelva?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?


Eller se andre måter å engasjere seg

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker