13.11.2001. Avslutning av Trondheimspakken

Uttalelse vedtatt av Selsbakk og Romolslia arbeiderlag, sendt Trondheim Ap og Trondheim kommune

I likhet med styret i Tr.heim Arbeiderparti og gruppestyret, vil Selsbakk og Romolslia arbeiderlag gi sin tilslutning til Rådmannens forslag til avslutningsprogram for Trondheimspakken.

Avslutningsprogrammet innebærer at staten øker sitt bidrag betydelig, og at siste brikke i arbeidet med å etablere et sammenhengende hovedveinett, dermed er på plass også i Trondheim. I tillegg vil forslaget bidra til

• at man kan ferdigstille et sammenhengende og helhetlig gang- og sykkelveinett
  • at minst 15 000 færre biler i døgnet kjører gjennom Trondheim sentrum, og at hele gatebruksplanen kan dermed gjennomføres
  • at betydelig mengder biler kanaliseres utenom store boligområder (Ila, Sentrum, Lademoen)
  • at oppvekstmiljø og trivsel i sentrale deler av byen bedres
  • at innsatsen mot støy, støv, forurensing og trafikkulykker økes
  • at bygginga av E6 øst under Lademoen, og ny Oslovei med Sluppen bru, sikres.
  • at framkommeligheten for kollektivtrafikken bedres betydelig.

For å oppnå dette må byen, i følge avslutningsprogrammet, fortsatt leve med bomringen i 4 år. Innkrevingstid og pris skal ikke økes, men det foreslås etablert nye bomstasjoner øst for byen. Bomstasjonen ved Granåsen foreslås fjernet. I et større byutviklingsperspektiv mener Selsbakk og Romolslia arbeiderlag at dette er en rimelig pris å betale for de store miljøforbedringer avslutningsprogrammet gir.

Selsbakk og Romolslia arbeiderlag vil også uttale følgende:

• Vi er tilfreds med at Forsøkslia, i forslaget ser ut til å være skrinlagt.
  • Vi ser positivt på at rådmannen forutsetter at strekningen Marienborg - Sluppen med ny  Sluppen bru blir ferdigstilt i perioden 2006 - 2011.
  • Ny Sluppen bru må bygges nord for eksisterende bru, og knyttes direkte til rundkjøringen ved Postterminalen og Omkjøringsveien. Brua må bygges slik at en en framtidig øst-vest forbindelse i tunnel fra Byåsen kan ledes direkte inn på den. Dette betyr bla. at Osloveien i Nydalen må heves eller legges inn i hellingen opp mot jernbanen.
  • Reguleringsplanen for ny Sluppen bru og innkjøringsramper til Omkjøringsveien må omfatte et større området, slik at krav om støyskjerming langs E6 i Okstadbakken kan innarbeides.
  • Løsninger som bidrar til mer tungtrafikk på Osloveien, fra Sluppen mot Heimdal og inn på E6 i Okstadbakken, kan ikke aksepteres.
  • Etter at siste del av Trondheimspakken er gjennomført må trafikkregulerende tiltak, og tilrettelegging for kollektivtrafikken, benyttes i langt større grad enn nå.

RESULTAT:

Alle kravene som Selsbakk og Romolslia arbeiderlag stilte er innfridd. Både når det gjelder utformingen av det nye veianlegget på Sluppen, forbredelser til bygging av Byåstunnelen/Ferstadtunnelen, støyskjerming og nye påkjøringsramper for å minske støy, støv og trafikk langs Osloveien.

18.4.2024

Er du enig med Selsbakk/Romolslia Arbeiderlag om 13.11.2001. Avslutning av Trondheimspakken?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker